Consumentenonderzoek van MyPension.be levert weinig verrassend resultaat op. - Pensioenmanager

Consumentenonderzoek van MyPension.be levert weinig verrassend resultaat op.

- 04/10/2021

Of we het nu over opwarming van de aarde, de vaccinatiestrategie of pensioenvorming hebben: de mensheid komt altijd te laat. Waarom krijgen we pas interesse in een thema dat eigenlijk op 18 jaar opgezet moet worden? Zijn mensen zo’n gewoontedieren? Hebben we echt niet meer dan een reptielenbrein dat alleen denkt aan vandaag en deze week? Voor een goed pensioen zorg je op je jonge jaren en je geniet ervan op oudere leeftijd.

Of we het nu over opwarming van de aarde, de vaccinatiestrategie of pensioenvorming hebben: de mensheid komt altijd te laat. Waarom krijgen we pas interesse in een thema dat eigenlijk op 18 jaar opgezet moet worden? Zijn mensen zo’n gewoontedieren? Hebben we echt niet meer dan een reptielenbrein dat alleen denkt aan vandaag en deze week? Voor een goed pensioen zorg je op je jonge jaren en je geniet ervan op oudere leeftijd.

Wie is de FSMA?

De FSMA (De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) streeft naar een eerlijke en correcte behandeling van de financiële consument en streeft naar integere financiële markten. Het is een overheidsinstelling die toeziet op de rechten van de consument en draagt bij tot de transparantie op de financiële markten. Voornamelijk de naleving van de informatieverstrekking en het toezicht op de gedragsregels voor financiële tussenpersonen en instellingen behoort tot haar kerntaken.

Informatie en onderzoeken.

In het kader van de informatieverstrekking kijkt het FSMA niet alleen de gedragsregels na. Vaak publiceren ze ook onderzoeken. Deze onderzoeken kan je terugvinden op hun website. Hiernaast vind je ook verschillende meldingen of waarschuwingen bij verdachte handelingen. Door het publiceren en hun studietaak dragen ze bij tot een betere financiële vorming van de consument. Vaak zien wij in deze onderzoeken gelijkaardige resultaten komen in vergelijking met onze strategie en visie.

De Belg participeert wel aan zijn “aanvullend pensioen”, maar beseft niet wat de voordelen ervan zijn.

Reeds in 2018, toen we onze visie uitschreven merkten we al snel dat de Belg vaak negatieve connotatie ervaart indien er gesproken wordt door “aanvullend pensioen”. Het is vaak een ver-van-het-bed-show, pensioen is voor later, er is veel informatie en er zijn vaak agressieve activeringsstrategiëen die de motivatie doen verlagen om ermee te starten. Dit onderzoek van het FSMA ondersteunt onze visie. Uit het onderzoek van de FSMA blijkt immers dat de consumenten vooral toegankelijke, duidelijke en beknopte informatie wil over de UITBETALINGSfase van het aanvullend pensioen.

Het kalf is verdronken.

Een aanvullend pensioen heb je voor een gedeelte zelf in de hand. Vooral als zelfstandig bedrijfsleider, eenmanszaak of vrij beroeper kan je zelf slimme stappen zetten om uw aanvullend pensioen te gaan vormen. Tijdig stappen zetten is de kern van onze werking. De tijd is in dit vraagstuk je absolute bondgenoot. Uit de praktijk blijkt dat de meeste consumenten eens 1-2x per jaar gaan kijken op MyPension.be: als er een document ontvangen is. Dan is het natuurlijk vijgen na Pasen, gezien je alle fiscale handelingen dan al achter de rug hebt. Uit het onderzoek blijkt dat minder dan de helft van de respondenten echt interesse heeft in de opbouwfase. Ze hebben geen kennis over hun instapkosten, beheerskosten en hefbomen die mogelijk zijn via het systeem van het aanvullend pensioen.

De visie van Pensioenmanager.be

Via Pensioenmanager willen wij u informeren en activeren met betrekking tot de opbouwfase. Er zijn talrijke hefbomen aanwezig om uw aanvullend pensioen niet te zien als een loutere pensioenpot: het is een werkinstrument om tijdens uw actieve carrière fiscale en financiële voordelen te kunnen genieten. Als u het juist aanpakt, kan u zelfs hedendaagse positieve cashflow genereren.

Te beperkte kennis van banken, accountants, sociale kassen en verzekeringstussenpersonen.

Door onze contacten op de markt merken wij dat het kennistekort niet alleen binnen de groep “consumenten” zich volstrekt. Ook binnen de groep “professionals” merken wij een verschuiving naar “verkoop” in plaats van diepgravend en correct advies met betrekking tot alle mogelijkheden binnen “aanvullend pensioen”. Ook merken we dat de Belgische markt in vergelijking met internationale markten een veel te beperkt aanbod heeft aan pensioeninstrumenten. We kanaliseren onze pensioenvorming dus voornamelijk binnen 1 type van producten: die van de Belgische verzekeraar, met fiscaal voordeel. Andere hefbomen laten we praktisch ongemoeid.

De rol van Pensioenmanager.be

Als neutraal en onafhankelijk platform zijn wij er voor de consument en de professional. Wij speuren op dagelijkse basis naar opportuniteiten op de wereldwijde markt. Deze kennis proberen we om te zetten naar bruikbare formats voor onze tussenpersonen en de consumenten. Wij selecteren alleen producten/technieken die onder de fiscale optimalisering zitten en hier voor een significante hefboom zorgen. We zijn er niet om maar gewoon wat te doen: we zijn er om te blijven om u op een goede manier te informeren over Pensioen, voorzorg, fiscaliteit, optimalisering, rentabiliteit en hefbomen in het heden die de toekomst zullen beïnvloeden.

Lees hier het volledige artikel:

https://www.fsma.be/nl/news/consument-hecht-veel-belang-aan-informatie-over-zijn-aanvullend-pensioen

 

section icon
Inzicht in je dossier binnen 5 minuten!

Zorg ervoor dat je je eID kaartlezer bij de hand hebt en dat je je code kent. Dit is nodig om je pensioengegevens uit mypension te integreren in je totaalplan. Je kan ook aanmelden met itsme®-app. Als je eigenaar bent van een of meerdere huizen, zorg dan dat je de gegevens van je kredieten bij de hand hebt.

Bereken Hier Je Pensioen